Contrabas

De contrabas is het grootste strijkinstrument met het laagste en donkerste geluid. De partij is vaak ritmisch waardoor muziek gaat ‘swingen’!
Al gauw speel je je eerste tonen en stukjes; gestreken of geplukt.

Samen met de cello’s spelen de contrabassen de ‘onderstem’ in het orkest. Met een ondersteunende partij geeft de contrabassist ritme aan de muziek. Al gauw speel je je eerste tonen en stukjes; gestreken of geplukt.

De contrabas hoort thuis in het klassieke orkest én in de jazz- en popmuziek. Ook wordt hij veel gebruikt in volks- en wereldmuziek zoals bijvoorbeeld zigeunermuziek, bluegrass en cajun.

Als je toe bent aan samenspelen kan dat in het Oyfo strijkorkest ‘Col Legno’. Als je na een aantal jaren een goed niveau bereikt hebt kun je gaan meespelen bij een van de regionale jeugdorkesten, bij blaasorkesten of bij pop- of jazzbands.

Ontdek de Contrabas

Leeftijd: vanaf 8 jaar
Cursusgeld: €16,28 p.les (< 21 jr) / €25,08 p.les (> 21 jr)

In goed overleg stem je samen met de docent jouw lesdag en lestijd af. Zo past het in ieders planning!

Wat kost mijn muziekles? Kan ik ook korting krijgen? Wat als ik een keer niet naar mijn muziekles kan komen?

Huurinstrument

Wil je liever nog even wachten met het aanschaffen van een instrument? Geen probleem, meestal kun je een instrument via Oyfo huren.

Huur contrabas

< 21 jaar €19,20 per maand

> 21 jaar €23,23 per maand

Michel Kroese Contrabas

Michel Kroese

Ik ben een klassiek geschoold contrabassist. Al jaren ben ik met veel plezier verbonden aan het Symfonieorkest voor Overijssel, nu PHION genaamd. Bij OYFO geef ik enthousiast les om ons bijzondere vak door te geven en te vertellen over alle ins and outs van onze taak als basis van de muziek.