De Koninklijke Muziekvereniging Excelsior werd in 1885 opgericht, de Hengelose Orkestvereniging De Eendracht in 1900. In 2011 zijn de besturen van beide verenigingen met elkaar in overleg gegaan om te komen tot een fusie. Met als resultaat dat uit de twee Hengelose muziekverenigingen in 2019 de Hengelose Muziekvereniging Eendracht-Excelsior is gevormd. In 2021 mocht het predicaat “Koninklijk” worden toegevoegd. Zodat het nu de Koninklijke Hengelose Muziekvereniging Eendracht-Excelsior is.

Eendracht en Excelsior waren allebei echte en hechte verenigingen, met dezelfde intentie: fijne muziek maken, in goede harmonie. Echter, de samenstelling van beide harmonieorkesten was van diens aard dat er apart geen volwaardige bezetting van alle instrumenten meer was om goede muziek te kunnen brengen. En dat is toch wat iedere muzikant graag wil. Daarom zijn in eerste instantie beide orkesten een samenwerking aangegaan door gezamenlijk te gaan repeteren. Alle muzikanten kregen er weer zin en waren bijzonder gemotiveerd. Sindsdien is een gezamenlijk orkest niet meer weg te denken. En zijn er al veel mooie concerten gegeven.

Maar niet alleen kwam er een samenwerking binnen het orkest. Ook de leerlingen gingen samen verder. En leden van de diverse onderdelen van beide verenigingen zijn bij elkaar “in de keuken gaan kijken”. Met als gevolg dat er nu door sommige leden in meerdere onderdelen, van wat eerder twee aparte verenigingen waren, wordt meegespeeld.

Wat maakt Eendracht-Excelsior tot één vereniging:

• Slagwerkgroep Clatch: een groep enthousiaste slagwerkers/percussionisten, die continu op zoek is naar vernieuwende en bijzondere muziek. Repetitie: woensdagavond Excelsiorhuis, Geerdinksweg 40 Hengelo.
  • Concord Pipe Band: originele Schotse doedelzakband. O.l.v. Pipe Major Bart Jan Elders. Zij treden veel op in binnen- en buitenland. En hebben bij menig internationale contest al veel belangrijke prijzen gewonnen. Repetitie: woensdagavond De Speeldoos, Steenbokstraat 217 Hengelo.
  • Feel the Beat: enthousiaste bigband-achtige groep muzikanten. Zij spelen o.a. pop/rock muziek en ballads, onder leiding van Paul Rademaker. Repetitie: maandagavond De Speeldoos, Steenbokstraat 217 Hengelo.
  • Harmonieorkest: onder leiding van dirigent Remco van Viersen is van 2 harmonieorkesten van de twee oorspronkelijke verenigingen een mooi groot orkest gevormd. Met veel enthousiasme genieten de muzikanten van de mogelijkheden die dit orkest biedt om leuke concerten te geven. Repetitie: afwisselend dinsdagavond De Speeldoos of Excelsiorhuis.
  • Je Bent Wie Je Band: een jonge coverband met blaasinstrumenten, gitaren, keyboard en zang. Ze voeren bekende pop- en rocknummers uit volgens eigen arrangementen. Repetitie: vrijdagavond Excelsiorhuis, Geerdinksweg 40 Hengelo.
  • Leerlingen: leerlingen volgen in principe muzieklessen bij Oyfo Kunstenschool.
  • Noorkerländerkapel: enthousiaste groep muzikanten, die voornamelijk Egerländer muziek ten gehore brengt. O.l.v. dirigent Hendrik-Jan Mutsaers. Gekleed in bij de muziek passende kledij. Naast o.a. blazers, zijn er ook een zanger en zangeres die het Egerländer plaatje compleet maken. Ze treden veel op in binnen- en buitenland. Vooral in Duitsland zijn zij graag geziene gasten. Repetitie: donderdagavond De Speeldoos Steenbokstraat 217 Hengelo. Van 20.30-21.45 uur.
  • Werkgroep ‘75: een belangrijk onderdeel van de vereniging. Zij maken binnen de Werkgroep geen muziek, maar zorgen d.m.v. diverse acties voor binding binnen de vereniging. Dit doen ze door het organiseren van b.v. iedere zaterdagavond een (drukbezochte) bingo. Met o.a. geldprijzen en een jackpot. Locatie: clubgebouw De Speeldoos, Steenbokstraat 217 Hengelo.

Eendracht-Excelsior

Secretariaat: Annette van der Zande