Oyfo is officieel geopend

7 oktober 2021

Wat begon met een droom, is in de afgelopen jaren uitgewerkt, bijgesteld, gebouwd en nu daadwerkelijk gerealiseerd. In de oude fabriekshal van Hazemeijer Hengelo komen vanaf nu techniek, erfgoed, dans, muziek, theater en beeldende kunst samen want Oyfo is op donderdag 7 oktober officieel geopend!

Onder toeziend oog van genodigden en bijzondere gasten werd Oyfo officieel geopend door directeur-bestuurder Lous Kerkhof, burgemeester Schelberg en de commissaris van de Koning, de heer A.P. Heidema. Jamai Loman gaf als ambassadeur van de Vriendenloterij de eerste aanzet om de kettingreactie in het Techniekmuseum in gang te brengen. In deze kettingreactie waren diverse facetten van het Techniekmuseum en de Kunstenschool te zien. Vervolgens werd er samen met alle genodigden geproost op dit bijzondere moment.

Uitreikingen

Tijdens de opening werd Directeur - Bestuurder Lous Kerkhof in het zonnetje gezet en ontving ze van burgemeester Schelber, in het bijzijn van Commissaris van de de Koning, de Erepennning van de Gemeente Hengelo. Wethouder Bas van Wakeren heeft in de ochtend het Stadscompliment de Nijverbij uitgeraakt aan conservator Sophie Reef en aan Projectleider Huisvesting Jos Visser.

Openingsweek

Omdat Oyfo dit feestelijke moment ook met haar bezoekers van het Techniekmuseum en de cursisten van de Kunstenschool wil vieren, volgt er vanaf vrijdag 8 oktober t/m donderdag 14 oktober een openingsweek. In deze week vinden er naast de reguliere activiteiten, ook extra activiteiten plaats. Zo kun je bij het Techniekmuseum komen Tinkeren en draaien de machines weer. De Kunstenschool heeft de hele week een open lessen, zijn er extra workshops te volgen en vinden er (open) optredens plaats. Lees hier meer

Oyfo Techniekmuseum

Het nieuwe techniekmuseum is een interactief museum waar het leuk is om te leren over de onlosmakelijke verbinding en wisselwerking tussen mens, creativiteit en technologie als ook diens invloed op onze samenleving en op onze planeet. Oyfo Techniekmuseum gaat over stoommachines en smartphones, maar ook over robots en kunst. Je ontdekt hoe mens en techniek verweven zijn. De mens als uitvinder wordt verkend. Niet alleen door te kijken, maar vooral door te doen.

Oyfo Kunstenschool

Oyfo Kunstenschool heeft een aanbod van vrijetijdscursussen op het gebied van muziek, dans, theater, techniek en beeldende kunst. In het nieuwe onderkomen is er alles aan gedaan om cursisten en leerlingen zich thuis te laten voelen. De muzieklokalen zijn zo ingericht alsof ze zich in een huiskamer begeven met passende kleuren en meubilair. Twee fonkelnieuwe danslokalen worden volop gebruikt door de dansleerlingen en cursisten die beeldende kunstlessen volgen, mogen door het nieuwe Techniekmuseum naar hun leslokalen.

Alles onder één dak

Met de opening van Oyfo is Hengelo een bruisende, culturele hotspot rijker met een Techniekmuseum, een Kunstpodium en een Kunstenschool onder één dak. Oyfo is een inspirerende ontmoetingsplek voor bezoekers, cursisten, scholen en bedrijven. Een plek voor hen die op zoek zijn naar inventieve en creatieve oplossingen voor vraagstukken op het gebied van onder andere energie, duurzaamheid en gezondheid. Daarbij wordt kunst, techniek en erfgoed als middel ingezet.

In 1983 is Techniekmuseum HEIM opgericht om het industriële erfgoed van de regio te presenteren en te behouden. Ruim dertig jaar later is HEIM gefuseerd met CREA Centrum voor Kunsteducatie en Muziekschool Hengelo. Met die fusie is Oyfo ontstaan. Formeel vond deze fusie al in 2017 plaats. Maar fysiek zat Oyfo nog op verschillende adressen. In 2021 is alles samengekomen onder één dak.